bitterhalvan

Direktlänk till inlägg 19 november 2011

att inte prata samma språk som sina barn

Av Åsa - 19 november 2011 08:58

har ni någonsin tänkt på hur det skulle vara? jag lever det !!! när era barn lär sig svenska får dom impulser av ett helt svensktalande samhälle, medans här är det ändast vad jag lär dom som dom kan. visserligen har jag nästan alltid på webbradion, så att dom skall höra dialekter och nya ord, men det är inte samma sak.dom svarar aldrig( nästan) på svenska men på holländska. men jag har inte hjärta att puscha dom, för dom lär sig holländska, franska och engelska + tyska i skolan och det känns lite som det skulle vara tillräkligt, eller?

när vi är i sverige pratar dom mest engelska med vännerna som vi bor hos, för dom kommer från england. men det går att få barn att bli mångtaliga, perfekt!! min svenska vännina har lyckats med hennes lilla dotter. men jag skulle vilja säga att mina är flytande i godis och glass fråganden på 4 språk, inte illa va? och jag kan ge dom lättare komandos som damsug, röj era rum etc... (faktiskt förstår dom mycket) ibland kan vi larva oss och barnen spelar tolk åt mig inne på affärer eller åt nya bekanskaper, bara för att det är fränt... 

men barn är barn och det skulle vara sjukt om dom inte försökte utnytja situationen och det gör dom. dom skriker till sin pappa att dom inte förstår franska utan prata svenska, och mig skriker dom åt att jag måste prata franska!! mestandels när nåt skall städas lider dom oerhört av selektivt språkval!! ingen förstår nått och jag blir ensamm med att röja kaoset....

så gör ett test och en hel dag bara prata engelska med era barn eller om ni kan ett annat språk och se hur det känns att inte ha samma språk.......

 
 
Ingen bild

Sigge

19 november 2011 09:37

Finurliga är dom,, de kommer när det kommer,, annars har de ju alltid morfars hitte på språk med mycket handgestikulerande och kroppsspråk,, det bästa med morfars språk är att det funkar överallt med alla::))

Åsa

19 november 2011 11:07

just det, men prova att gestikulera - om ni inte röjer upp på era rum exploderar mamma!!!

 
Ingen bild

Kary

19 november 2011 11:07

Intressant. Jag tycker det är själklart att dom ska lära sig svenska. Jag kan fortfarande bli sne på min farsa som satte stopp för att jag skulle lära mig finska. Han trodde i sin enfald att jag skulle börja bryta på finlandsvenska. Men jag har kusiner som kan båda språken perfekt. De som barnrn kan få gratis och naturligt lär de sig ganska enkelr om man inte blandar in en massa jävla pluskvamerfekt, adverb och annan skit.

Åsa

19 november 2011 11:09

graatiken lämnar vi utanför. men visst skall dom lära svenska, men det blir svårt att lära ett språk, när den ända dom hör är mig. det blir ganska ensidigt, inget normalt över konversationerna...

 
Ingen bild

Kary

19 november 2011 13:37

Så är det naturligtvis. Men svtplay.se och webbradio är bra komplement. Tips. Kolla in seien Bron på svtplay så får de ett stänk av danska också... :-)

Åsa

19 november 2011 16:26

det räcker så bra med rikssvenska, skänska och danska är ett annat språk!!

 
Ingen bild

Nystan

20 november 2011 06:51

Hej, jag undrar en sak blir snart galen! :D
Jag tänkte ändra utseende på min blogg, lägga in en header men jag får det inte att funka :(

Åsa

20 november 2011 10:09

gör om dit foto i power point... så har jag gjort. sedan sparar du "nya" fotot från powerpoint och hämtar det till bloggen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 29 februari 2012 09:44

nu sitter jag här och suger på flera karameller, söta karameller som jag inte kan dela med er ännu. men en par nyheter kan jag medela med största nöje..... * jag har tröttnat på att vara bitter hemmafru och gick ut och skaffade mig ett fast jobb. ...

Av Åsa - 20 februari 2012 09:53

förra helgen satt jag på en simmtävling i geel med min mellandotter... hon har tagit upp jakten på limitet till vlamländska kampionskapet... vi åkte varje morgon kl 06.15 och var hemma kl 17.00 och limiten vart inte nådd.... nu är det inte så mycket ...

Av Åsa - 15 februari 2012 09:35

jag har en känsla av att en ny era bryter fram någon stans bortom nästa kurva. det skall tas stora beslut om nya framtidsplaner som känns lite otäcka men oxå kan vara en ny metod att växa som människa. jag har en tendens att över analysera och under ...

Av Åsa - 13 februari 2012 07:28

tydligen kan människor i west världen inte vara lyckliga längre... vi har allt i överflöd men vi ser det inte längre... vad är det för fel på oss? i u - länder har man inget men dom kämpar vidare och hoppas på en bättre framtid! i  i - länderna h...

Av Åsa - 12 februari 2012 19:07

vad är det för fel på helger??? jo, dom varar bara i 2 dagar!!! det är det som är fel med helgen...!!! och dom ynka 2 dagarna har tydligen bara 12 timmar på ett dygn, därför flyger dom med g -force krafter förbi. det är bara att spänna fast 6 - pun...

Presentation


Jag har gått in på mitt sista år som 30+ följ med mig på en hissnande 40 årskris, bitter äkta man, 3 uppstudsiga ungar på väg in i tonåren,alla 3 samtidigt.En Golden med seniorsproblem och en svärmor som lever enbart för att det är olagligt att skjuta hen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards