bitterhalvan

Direktlänk till inlägg 5 december 2011

sinterklaas kapoentje leg wat in mijn schontje!!!

Av Åsa - 5 december 2011 12:05

 

imorgon är det sinterklaas i belgien!! ikväll ställs skor utanför dörrar med hö, morötter och en öl och dom är borta på morgonen och istället ligger det leksaker och godis!! hö och morötter till hästen som sint nicolaus rider på och en öl till honom och zwarte piet (hans svarta hjälpare, som är jätte busig) sinterklaas har en stor bok där allt står uppskrivet vad barnen har haft för sig - bra och dåligt.

på julaftonen får barnen mer saker dom behöver -kläder,böcker,etc,etc och vid nyår skriver dom dikter till sina gudfädrar och gudmödrar, mor och farföräldrar, mamma och pappa och då får dom pengar....

olika traditioner i olika länder och som barn med 2 traditioner, får mina det bästa av 2 världar.

men nu är mina barn så stora att dom vet att inte sinterklaas finns, så vi har gjort en egen tradition - vi går på bio, hela familjen och sedan går vi till pizzahut och sätter i oss massor med fet och läcker pizza. det är en ny tradition hos oss, som hålls högt....

och mina barn får alla sina paket nu på julafton, det funkar för oss....

min vännina har barn som fortfarande tror på den gode sinten men i veckan var det ramaskrik och drama hemma hos dom. dom hade läst om sinterklaas i skolan och i läroboken stod det - sint nicoulas dog den 6 december och det är det vi firar med presenter till barnen!!!!!!!

senne (den nästan 10 åriga sonen) kom hem i tårar med orden - mitt liv är slut!! sinterklaas har dött!!!

visst är det skönt att bo i ett land där man fortfarande får tro på sinter, jultomtar, och påskharar när man är så gammal!!!!!!


 
 
Ingen bild

moster

5 december 2011 14:47

Klart Tomten finns

Åsa

5 december 2011 15:20

ja visst finns han!! ta nu fram skyffeln och börja skotta!!! såg att det snöar hemma!!!!

 
Niklas Persson

Niklas Persson

5 december 2011 15:54

Nope, hon visste inte vem det var. :-)

http://farbrorn.bloggplatsen.se

Åsa

6 december 2011 06:34

okej, där gick deras teori!!!! men ganska intressant tankegång, eller hur!!

 
Ingen bild

Sigge

21 januari 2012 13:37

Men visst är det skönt att barn får vara barn och vågar tro,, jag menar vi fick ju ifrågasättande och revolution i modersmjölken inget fel i det men jag menar det är ju lite mysigt med älvor, tomtar och troll mindre mysigt med att allt är utopier, hata borgarna och upp till kamp, ::)))

Åsa

21 januari 2012 18:03

hrmpf, visst är det okey....... men att tänka självständigt är ett måste för att överleva i en BAD, BAD world....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 29 februari 2012 09:44

nu sitter jag här och suger på flera karameller, söta karameller som jag inte kan dela med er ännu. men en par nyheter kan jag medela med största nöje..... * jag har tröttnat på att vara bitter hemmafru och gick ut och skaffade mig ett fast jobb. ...

Av Åsa - 20 februari 2012 09:53

förra helgen satt jag på en simmtävling i geel med min mellandotter... hon har tagit upp jakten på limitet till vlamländska kampionskapet... vi åkte varje morgon kl 06.15 och var hemma kl 17.00 och limiten vart inte nådd.... nu är det inte så mycket ...

Av Åsa - 15 februari 2012 09:35

jag har en känsla av att en ny era bryter fram någon stans bortom nästa kurva. det skall tas stora beslut om nya framtidsplaner som känns lite otäcka men oxå kan vara en ny metod att växa som människa. jag har en tendens att över analysera och under ...

Av Åsa - 13 februari 2012 07:28

tydligen kan människor i west världen inte vara lyckliga längre... vi har allt i överflöd men vi ser det inte längre... vad är det för fel på oss? i u - länder har man inget men dom kämpar vidare och hoppas på en bättre framtid! i  i - länderna h...

Av Åsa - 12 februari 2012 19:07

vad är det för fel på helger??? jo, dom varar bara i 2 dagar!!! det är det som är fel med helgen...!!! och dom ynka 2 dagarna har tydligen bara 12 timmar på ett dygn, därför flyger dom med g -force krafter förbi. det är bara att spänna fast 6 - pun...

Presentation


Jag har gått in på mitt sista år som 30+ följ med mig på en hissnande 40 årskris, bitter äkta man, 3 uppstudsiga ungar på väg in i tonåren,alla 3 samtidigt.En Golden med seniorsproblem och en svärmor som lever enbart för att det är olagligt att skjuta hen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards