bitterhalvan

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2011

böcker och ismer..........

Av Åsa - 27 oktober 2011 11:18

Jag älskar böcker! Jag älskar allt som har med böcker att göra, jag älskar antikvariat, jag älskar lukten av dammiga böcker, den där lite "muffiga" lukten som inte kännt av en solstråle på 100-tals år. Jag älskar att stryka handen över bokomslag och känna energien som lever i dom påhittade personagena där inuti dom slitna bladen.

Den ända gången jag önskar att jag bodde i ett slott är när jag tänker på vilka fantastiska bibliotek jag skulle kunna anlägga.... aldrig behöva skiljas från en bok igen. jag skulle ha fantastiska läshörnor med vackra fotöljer och underbara läslampor.

men jag hatar bibliotek.. jag kan inte koncentrera mig på drömvärldar när jag vet att dom bara är till låns och jag måste ge tillbaka dom.jag vill äga världarna för att kunna besöka dom om och om igen .

Jag är nog den ända personen som läser 3 böcker samtidigt, en vid sängen, en för badet och en för alla andra platser i huset.knäppt jag vet, men med alla dessa underbara böcker som finns måste man ju ligga på, annars kanske man missar någon som kan platsa på "topp-listan"!

Min all time favourite är -brott och straff, jag har en tummad och förslitet exemplar som jag läser om och om igen. och det är det som gör att en bok är en klassiker för mig,  att man kan läsa om den och lära sig se världen med nya ögon varje gång,få fram nya slutsatser och växa lite utav visheten som författaren delar med sig av. Annan älskad bok är - long walk to freedom, nelson mandela, en vacker bok som man rörs av och man är förundrad att människor kan vara så starka,prinsipfasta och osjälviska att dom offrar 27 år av sitt liv och chansen att se sina barn växa upp, för något dom tror på. Världen är lite vackrare för att nelson mandela finns i den.

Leo tolstoijs - anna karenina- för att kärleken inte alltid är så vacker!

och marianne keys -för att ibland måste man bara skratta, och att kärleken faktiskt kan vara så vacker.

ARTO paasilinna - för alla underbara tokroliga gubbar och kvinnor med enorma teorier.

och har ni inte läst RAPPSBAGGARNA ELLER POTENsGIVARNA Så HAR NI MISSAT NåGOT. KARIN BRUNK HOLMQUIST -skapar en värld som bara finns i sverige, man sugs tillbaka till farmors köksbord.... dom är fantastiska!!!!!!!!

Den konstigaste boken jag läst är nog komunistiskt manifest av karl marx, inte illa av en 14 åring,va? ivrigt påhejad av min far, vi skulle diskutera varför komunism var en utopi. Jag kan berätta en sak - jag fattade ingenting av boken då och inte heller när jag läste om den 10 år senare, men jag har faktiskt förstått varför komunism och alla andra ismer är utopier. och det tycker jag inte är illa - för arbetar tösen från dom värmländska skogarna.......  

 
 
Ingen bild

Sigge

28 oktober 2011 11:02

Coolt att vi lever i en tid när den största utopin av dom alla kommer att krascha KAPITALISMEN.....

Åsa

28 oktober 2011 13:37

håller med, men boken är en massa svammel

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 29 februari 2012 09:44

nu sitter jag här och suger på flera karameller, söta karameller som jag inte kan dela med er ännu. men en par nyheter kan jag medela med största nöje..... * jag har tröttnat på att vara bitter hemmafru och gick ut och skaffade mig ett fast jobb. ...

Av Åsa - 20 februari 2012 09:53

förra helgen satt jag på en simmtävling i geel med min mellandotter... hon har tagit upp jakten på limitet till vlamländska kampionskapet... vi åkte varje morgon kl 06.15 och var hemma kl 17.00 och limiten vart inte nådd.... nu är det inte så mycket ...

Av Åsa - 15 februari 2012 09:35

jag har en känsla av att en ny era bryter fram någon stans bortom nästa kurva. det skall tas stora beslut om nya framtidsplaner som känns lite otäcka men oxå kan vara en ny metod att växa som människa. jag har en tendens att över analysera och under ...

Av Åsa - 13 februari 2012 07:28

tydligen kan människor i west världen inte vara lyckliga längre... vi har allt i överflöd men vi ser det inte längre... vad är det för fel på oss? i u - länder har man inget men dom kämpar vidare och hoppas på en bättre framtid! i  i - länderna h...

Av Åsa - 12 februari 2012 19:07

vad är det för fel på helger??? jo, dom varar bara i 2 dagar!!! det är det som är fel med helgen...!!! och dom ynka 2 dagarna har tydligen bara 12 timmar på ett dygn, därför flyger dom med g -force krafter förbi. det är bara att spänna fast 6 - pun...

Presentation


Jag har gått in på mitt sista år som 30+ följ med mig på en hissnande 40 årskris, bitter äkta man, 3 uppstudsiga ungar på väg in i tonåren,alla 3 samtidigt.En Golden med seniorsproblem och en svärmor som lever enbart för att det är olagligt att skjuta hen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards