bitterhalvan

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2011

hemlängtan

Av Åsa - 25 oktober 2011 18:30

Det är en fråga jag ofta får, har du inte hemlängtan? Då brukar jag stirra människor i ögonen och svara : hemlängtan, vad är det?

För om du åker till spanjen på semester, och efter 5 dagar börjar du få nog och längta hem, så längtar du ju hem till nått som var för 5 dagar sedan, och hur kan du veta att det du längtar efter, som var då, är samma nu som det var när du lämnade det då ?

Och efter 18 år i utlandet och 25 år utanför stadsgränsen till staden jag växte upp i, är chansen ganska stor att det inte är som det var då. Jag känner inte igen det sverige jag hör om på webbradion, eller läser om på nätet. Om jag skulle flytta hem nu, skulle jag vara en främling i mitt eget land. Men jag är stolt att vara svensk. Patrioten i mig lever och frodas, och vi klär upp oss i svenska nationaldräkten (mysbyxor och sladder tröja) dricker öl   och hejar på sverige, varje vm, em och olympiad..... Givetvis hejar maken för Belgien och ungarna brukar byta till det lag det går bäst för, men det får dom ju, för dom har ju dubbel nationalitet, så dom är ju helgarderade......

Men skulle jag vilja bo i sverige igen? Nej.!!!!!! Jag har det bra här i europas hjärta, det är ju här saker och ting händer.Närheten till resten av europa gör att man kan åka till Paris över dagen, om man skulle vilja det. Amsterdam ligger inte långt borta, Tyskland likaså, England är 2 timmar med bil till färjan och vi var på romantisk weekend i Dublin, det tar 1 och en 1/2 timme med flyg. Barcelona är det många som går på disco i över natten, ja för 50 euro tur och retur , flyger ungdomarna dit fredag eftermiddag, käkar, shoppar och dansar till lördagmorgon och tar flyget hem. Sådant kan man göra här utan att det kostar skjortan, 500 spänn, det kostar mer med Taxi om man drukit för mycket och måste hem till nästa by i sverige.!!!! Skolgång är skolgång här, inte förvaring av barn på dag tid (om man nu får dit dom överhuvud taget). Vi har husdoktor i ordets bemärkelse. Vi har en doktor som vi alltid har,  om han inte är på semester och det skriver han små lappar om så vi vet när det sker. Han vet allt om mig och mina barn, han har ju hand om min doktors dosier.Och han har sin mottagning i sitt hus, och vi kan alltid ringa för att fråga om saker och skulle vi vara jättesjuka så kommer han hem till oss.Det är himla praktiskt. Med tandläkaren samma sak, vi går hem till honom, det kostar 70 spänn att laga ett hål, om man tar bort tandsten varje år är det gratis annars kostar det 500 spänn. Varför skulle jag flytta till ett sverige som håller på att bryta ihop när jag bor i ett väl fungerande land.... så hemlängtan vad är det? 



 
 
Ingen bild

Sigge

12 november 2011 14:30

Är man hemma i säg själv är man hemma överallt, och nej gamla sverige är inte mycket att sakna, :))

Åsa

12 november 2011 15:23

håller fullständigt med

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 29 februari 2012 09:44

nu sitter jag här och suger på flera karameller, söta karameller som jag inte kan dela med er ännu. men en par nyheter kan jag medela med största nöje..... * jag har tröttnat på att vara bitter hemmafru och gick ut och skaffade mig ett fast jobb. ...

Av Åsa - 20 februari 2012 09:53

förra helgen satt jag på en simmtävling i geel med min mellandotter... hon har tagit upp jakten på limitet till vlamländska kampionskapet... vi åkte varje morgon kl 06.15 och var hemma kl 17.00 och limiten vart inte nådd.... nu är det inte så mycket ...

Av Åsa - 15 februari 2012 09:35

jag har en känsla av att en ny era bryter fram någon stans bortom nästa kurva. det skall tas stora beslut om nya framtidsplaner som känns lite otäcka men oxå kan vara en ny metod att växa som människa. jag har en tendens att över analysera och under ...

Av Åsa - 13 februari 2012 07:28

tydligen kan människor i west världen inte vara lyckliga längre... vi har allt i överflöd men vi ser det inte längre... vad är det för fel på oss? i u - länder har man inget men dom kämpar vidare och hoppas på en bättre framtid! i  i - länderna h...

Av Åsa - 12 februari 2012 19:07

vad är det för fel på helger??? jo, dom varar bara i 2 dagar!!! det är det som är fel med helgen...!!! och dom ynka 2 dagarna har tydligen bara 12 timmar på ett dygn, därför flyger dom med g -force krafter förbi. det är bara att spänna fast 6 - pun...

Presentation


Jag har gått in på mitt sista år som 30+ följ med mig på en hissnande 40 årskris, bitter äkta man, 3 uppstudsiga ungar på väg in i tonåren,alla 3 samtidigt.En Golden med seniorsproblem och en svärmor som lever enbart för att det är olagligt att skjuta hen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards